Seikkailu Pietarissa

Reissussa osa yksi
Saavuimme
linja-autolla nevajoen ylittävälle sillalle. Pietari aukeni edessämme
suurena. ihmettelin taloja, ne olivat kuin legopalikoista rakennettuja
isoja rakennuksia. Kerroksia oli monta kymmentä, taloja oli vierekkäin
kymmeniä ellei satoja. Silta jolla ylitimme jokea, oli kuin scifi
elokuvasta, se oli korkea ja monta kilometriä pitkä. Alkujärkytys
talojen suuruudesta helpottui saavuttuamme kaupunkiin ja katutasolle,
mutta vielä kummasteletavaa edessä.
Ryhmämme
kasaantui ulkona astuessamme lina-autosta. Homma otettiin haltuun ja
pääsimmekin hyvässä yhteisymmärryksessä liikkumaan eteenpäin. Minua
pelotti ja pelko olikin aiheellinen, sillä en koskaan ollut ollut niin
suuressa kaupungissa.
Metro
oli kummallinen paikka. Meidän piti kulkea läpi metallinpaljastimista.
Edessämme oli vastassa vartjioita. Selvästi niin suuressa kaupungissa
turvatoimet olivat tarpeen, vaikka harvoin siellä varmaan olikaan
aseenkantavia ihmisiä. Jatkoimme matkaa paljastimista portteihin, joiden
läpi pääsi poletilla. Ja sitten alkoi matka alas maan alle. Takanamme
ja edessämme kulki satoja ihmisiä, me suuren ihmismassa mukana
puristuimme rullaportaisiin.
Rullaportaat
jatkuivat ikuisuuden, matkaa kesti monta minuuttia maan alle.
Metrotunnellissa oli kova meteli. Junat saapuivat tasaisin väliajoin
tuomaan kyytiä miljoonille ihmisille. Ehdimme astua junaan, ja se
lähtikin jo kuulutuksen kera kihdyttämään niin kovaa vauhtia että
meinasimme kaikki kaaduta paikoillamme.
Reissussa osa kaksi
En
uskaltanut ollenkaan lähteä yksin seikkailemaan pietarin syvyyksiin ja
olimmekin sopineet, että liikumme yhdessä. Hotellimme oli miellyttävä,
pinnat olivat tummanpuhuvat. Käytävän portaat olivat kiveä, sekä seinät
miellyttävää keltaista. Hotelli ylitti odotukset. Aamupalat saimme
hotellin alakerrasta. Lempiaamupalakseni muodostui
banaani-maapähkinävoi-hillo-voileipä asetelma. Sitä tilasin kahtena
aamuna. Viimeisenä aamuna tilasin venäläistä aamupalaa, mihin kuului
perunalättyjä, sekä leipää, salaattia, ranskankermaa ja juustoa. Pidin
hotellihuoneestani, se sijaitsi toisessa kerroksessa hotellissa.
Vastassa oli kauniit pinnat sekä todella iso vuode ja paksut
plyysiverhot joiden takaa aukeni maisema Pietarin keskustan kadulle.
Reissussa osa kolme
Päivämme
koostui siitä, että kävelimme niin maan helvetisti. Kokonaissaldo
kolmesta päivästä oli noin kolmekymmentä kilometriä. Jos emme olisi
käyttäneet metroa, olisimme varmasti kävelleet satoja kilometrejä. Metro
on välttämätön.
Me
vierailimme kahtena päivänä mielenterveyskuntoutuslaitoksessa. Siellä
me tutustuimme laitoksen päiväohjelmaan, maalasimme, sekä kuuntelimme
luentoa taidenäyttelyn pystyttämisestä. Kuuntelimme kuntoutujien
bändiryhmän tekemää musiikkia, kukaan heistä ei ollut soittanu koskaan
aikaisemmin. Olisin mieluusti viettänyt siitä talossa pidemmänkin aikaa.
Rakennuksessa oli todella miellyttävä ilmapiiri. Musiikkiakin olisin
kuunnellut mieluusti enemmänkin.
Emme
vierailleet kamalasti isoissa kauppakeskuksissa, muutakun katsellen
kevyesti paikkoja, ja etsiessämme ruokapaikkoja. Ruokapaikkoja riitti ja
söimme paljon hyvää ruokaa. Pietarin kulmilla oli vaikka mitä. Pidin
siitä kun sai kävellä pitkin katua ja ei edes tarvinut etsiä mitään, kun
kaikkea oli tarjolla. En ostanut mitään erityistä.. En välitä
rihkamasta, joten ostin vain herkkuja tuliaisiksi.
Lähdimme
torstaina linja-autolla takaisin kotiin. Olin helpottunut, koska
viimeisenä päivänä tuntui etten olisi jaksanut nostaa enää jalkojani
vaan liikuin vaappuen eteenpäin.
Kaiken
kaikkiaan pidin reissusta, vaikka mietinkin miten nämä kaupunkilaiset
pärjäävät ilman metsää. En edes tiedä missä olisi ollut lähin metsä.
Semmoista kai se on asua isoissa kaupungeissa. Pietarissa asuu noin 4,9
miljoonaa ihmistä, ja se on pinta-alaltaan seitsemän kertaa suurempi
kuin helsinki.
Olin
vapaaehtoisena taidestudiokoulutuksessa tutustumassa taiteeseen. Matkan
järjestänä ja rahoittajana toimi Kakspy-Kaakkois-Suomen
sosiaalipsykiatrinen yhdistys. Mukana oli Helsingistä ja Kotkasta
kulttuuripajojen asiakkaita sekä työntekijöitä.
Kirjoittanut Suvi Puronen
Blogi https://maailmankaikkeudessa.blogspot.com/














Kommentit
Lähetä kommentti